dijous, 14 de juliol del 2011

Manifest contra les "cleques"

http://desnivel.com/escalada-roca/manifiesto-en-contra-de-las-clecas-en-la-escalada




NO A LAS CLECAS



Manifiesto en contra de las clecas


La proliferación de las clecas en las vías de escalada y en los bloques al aire libre está desvirtuando por completo algunos estilos de escalada. Se pierden alicientes y capacidad de aprendizaje y se esfuman algunas motivaciones, ya que desaparece el reto de descubrir los misterios que esconde la roca. A ello se suma el impacto visual que producen, lo que ha dado lugar a que se prohíba su uso en algunos espacios naturales.

¿Qué será del reto de tener que descubrir las presas en la roca y descifrar la secuencia de movimientos cuando escalamos a vista?

Ya sólo con el magnesio que se queda en los cantos se desvirtúa la escalada a vista.
Necesitamos pensar menos y actuamos como autómatas ante el estímulo de las manchas blancas.
Con las clecas esta automatización se magnifica, no hace falta saber “leer” la roca, sólo queda
seguir las marcas que recorren la pared. El tener que descubrir e interpretar las formas de la roca, el saber si hemos elegido bien o mal el recorrido, ya no tendrá aliciente y la roca natural se parecerá más a un rocódromo. La escalada a vista, y el aprendizaje que ello conlleva, ya no tendrán ningún sentido y perderemos un estilo de escalada que para muchos de nosotros es una parte esencial de este deporte.

¿Qué será del reto de tener que memorizar las presas y visualizar los movimientos en una escalada ensayada?

Las clecas nos “ayudan” (¿idiotizan?) cuando ensayamos una vía de escalada, ya no hace falta memorizar las presas ni los apoyos de los pies y la visualización de los movimientos no es tan importante. De nuevo progresaremos por la roca cual autómatas, siguiendo la línea discontinua de rayas y puntos blancos. Memorizar y visualizar, partes indisociables de la escalada ensayada, o eso creíamos algunos antes de que aparecieran las clecas.

Las clecas nos afectan a todos y condicionan la manera en la que escalamos, el estilo y nuestra
conducta en la escalada. Por eso hacemos una campaña en contra de las clecas.

Os pedimos que os unáis a ella y difundáis este mensaje. Participa de forma activa y borra las
clecas con tu cepillo (que sea blando y que no dañe la roca). Si las utilizas, olvídate de ellas y respeta a los demás, saldrás ganando y todos podremos seguir aprendiendo. Algún día volveremos a disfrutar de la escalada a vista, de la memorización y la visualización.

Lo conseguiremos.





7 comentaris:

  1. Ës potser untema més de VISUALITZACIÓ que de MEMORITZACIÓ...

    Quan memoritzes una via, ja saps les seqüències...elq ue passa es que en un determinat moment es pot veure malament la presa ( saps que hi és però no encertes a localitzar-la correctament) i la cleca determina el lloc i per tant l'impuls o dionamisme conscient a aplicar de manera més eficient i centrada...

    En escalada " a vista"..mmmm...va a gustos o a imperatius propis...una paret sense CAP MARCA sovint obliga a molt més esforç, a interpretar la pedra...etc.

    AQUI hi hauria una relació amb la GRADUACIÓ...NO ES GRADUA A VISTA sinó després de DESXIFRAR el mètode que sovint té truc i s'optimitza a base de provar i trobar quin és el millor....si no es gradua A VISTA, no descobrir almenys les preses, obliga a improvitzar a vista un mètode no a vista, i amb l'al.licient de anar sense marques...

    ës una opció PERSONAL, no? VA a gustos?

    CREC que més que un tema de GENERALITAT és un tema de ÚS i ABÚS, com sempre, de respecte al medi ( com sempre), de respecte als altres ( com sempre) i de arribar a decidir QUÈ VOL LA MAJORIA, donatq ue més enllà d'això la lògica pot girar la truita en qualsevol aspecte...

    Salut!!

    ResponElimina
  2. per desgràcia d'uns quants,però sobretot de les nostres parets,baumes,petits totxets agullons i pollegons, la MAJORIA vol vies segures,ben apropet del cotxe, evidentment amb xapes guais i aquestes ben juntetes... (moble bar encara no triomfa!)
    ...si a més veus els cantells des de peu de via millor, que així ens apuntarem més grau a vista! en fi, no tenim remei, ara bé, el que menys em preocuparia són les cleuqes eh, companys...!
    bones grimpades resectuoses a tothom!

    ResponElimina
  3. Evidentment que és una opció personal, però com a tal no hauria d'impedir a la resta del col·lectiu el poder escalar "a vista".
    Per a mi deixa de ser escalar i passa a ser un exercici gimnàstic, on és igual si saps llegir la via i només compta la força bruta.
    La solució és ben fàcil, esborrar-les al despenjar-se.
    Salut

    ResponElimina
  4. També té un impacte visual, i aquí podem afegir les exprés deixades a vies (normalment molt difícils)durant tota la temporada i fins i tot per la temporada propera. A reflexionar...

    ResponElimina
  5. Que són això de les clecas????
    Em sembla que fa temps que no escalo....

    ResponElimina
  6. Son le marques que fan a les preses de mans i pels peus. Així ja no has de pensar, ni buscar...ni escalar, només fer gimnàstica.

    ResponElimina
  7. Penso que s'hauria d'evitar fer marques (o netejar-ho si s'ha fet en un pas esporàdic) i tampoc abusar amb el magnesi, i no embrutar en general!! Hem de cuidar el nostre entorn!
    Xavi Batriu

    ResponElimina